24/2/09

Στήβεν Χώκιν


Ένα σύντομο ιστορικό
Ο Stephen William Hawking γεννήθηκε στις 8 Ιανουαρίου 1942 (300 χρόνια μετά το θάνατο του Γαλιλαίου) στην Οξφόρδη, Αγγλία. Το πατρικό του σπίτι ήταν στο βόρειο Λονδίνο, αλλά κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου πήγαν στην Οξφόρδη, που εθεωρείτο ένα ασφαλέστερο μέρος για να μεγαλώνουν παιδιά. Όταν ήταν οκτώ, η οικογένειά του μεταφέρθηκε στο St Albans, μια πόλη περίπου 20 μίλια βορείως του Λονδίνου. Σε έντεκα ο Stephen πήγε στο St Albans School και, στη συνέχεια, στο University College της Οξφόρδης, παλιά σχολή του πατέρα του. Ο Stephen ήθελε να σπουδάσει Μαθηματικά, αν και ο πατέρας του θα προτιμούσε την ιατρική. Τα Μαθηματικά δεν ήταν διαθέσιμα στο University College, έτσι έκανε μαθήματα Φυσικής. Μετά από τρία χρόνια και όχι πολύ διάβασμα πήρε το Δίπλωμα Φυσικών Επιστημών.


Ο Stephen στη συνέχεια πήγε στο Κέιμπριτζ για να κάνει έρευνα στην κοσμολογία, θέμα, που κανείς δεν δραστηριοποιούνταν στην Οξφόρδη την εποχή εκείνη.

Το 1962 οι γιατροί πληροφόρησαν τον Hawking ότι έπασχε από μια ασθένεια του νευρομυϊκού συστήματος και ότι του απέμεναν μόνο 2 χρόνια ζωής. Ωστόσο, εκείνος έγινε ένας εξαίρετος ερευνητής στο Πανεπιστήμιο του Καίμπριτζ και επίτιμο μέλος του Conville and Cauius College. Από το 1979 έως σήμερα είναι Λουκασιανός  καθηγητής Μαθηματικών και Θεωρητικής Φυσικής του Πανεπιστημίου του Καίμπριτζ.
Ο καθηγητής Hawking, γνωστός κυρίως για την θεωρητική εργασία του για τις μαύρες τρύπες, έστρεψε το ενδιαφέρον του στη φύση της γένεσης του Σύμπαντος. Οι θεωρίες του ενισχύθηκαν σημαντικά από τις ανακαλύψεις του δορυφόρου COBE.  Έχει εργαστεί επί των βασικών νόμων που διέπουν το σύμπαν. Με τον Roger Penrose έδειξε ότι η Θεωρία της Σχετικότητας του Αϊνστάιν είχε σαν προϋπόθεση τον χώρο και τον χρόνο, που άρχιζε με το Big Bang και τελείωνε στις μαύρες τρύπες. Αυτά τα αποτελέσματα έδειξαν ότι ήταν απαραίτητο να ενοποιηθούν η Θεωρία της Σχετικότητας με την Κβαντική Θεωρία, που ήταν η άλλη μεγάλη επιστημονική ανακάλυψη του πρώτου μισού του 20ού αιώνα. Μία από τις συνέπειες μιας τέτοιας ενοποίησης, ήταν ότι οι μαύρες τρύπες δεν θα πρέπει να είναι τελείως μαύρες, αλλά να εκπέμπουν ακτινοβολία και τελικώς εξατμίζονται και εξαφανίζονται. Μια άλλη εικασία είναι ότι το Σύμπαν δεν έχει όρια σε φανταστικό χρόνο. Αυτό συνεπάγεται ότι ο τρόπος, που το σύμπαν άρχισε, καθορίζεται από τους νόμους της επιστήμης.

Τα έργα του κυρίως εκλαϊκευτικά της φυσικής επιστήμης έχουν εκδοθεί σε δεκάδες εκδόσεις σε όλο το κόσμο.  Μερικά από τα πολλά δημοσιεύματά του είναι:

         Η μεγάλης κλίμακας δομή του Χωρόχρονου με τον GFR Ellis
         Γενική Σχετικότητα: η εκατονταετηρίδα του Αϊνστάϊν, με τον W.Israel
         300 χρόνια της Βαρύτητας, με τον W.Israel.
         Ο καλύτερος πωλητής
         Σύντομη Ιστορία του Χρόνου, μαύρες τρύπες και παιδικά σύμπαντα
         Το Σύμπαν με δυο λόγια

Ο Καθηγητής Hawking έχει δώδεκα τιμητικές διακρίσεις, του απονεμήθηκε το CBE το 1982, έλαβε πολλά βραβεία, μετάλλια, έλαβε τον τίτλο του "Συνοδού επί τιμής" και είναι Μέλος της Βασιλικής Εταιρείας του Λονδίνου και της αμερικανικής Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών.

Ο Stephen Hawking εξακολουθεί να συνδυάζει την οικογενειακή ζωή (έχει τρία παιδιά και ένα εγγόνι), και την έρευνα σε θεωρητικής φυσικής μαζί με ένα εκτεταμένο πρόγραμμα ταξιδιών και δημόσιων ομιλιών.


Ακολουθεί μια λίστα με απαντήσεις σε ερωτήματα δημοσιογράφων στον καθηγητή Hawking.
Γιατί νομίζετε ότι σας έχει δοθεί τόση δημοσιότητα ως επιστήμονας; Νομίζετε ότι η αναπηρία σας έχει σχέση με αυτό;


Είμαι σίγουρος ότι η αναπηρία μου έχει σημασία για ποιο λόγο είμαι πολύ γνωστός. Οι άνθρωποι είναι γοητευμένοι από την αντίθεση ανάμεσα στις πολύ περιορισμένες φυσικές δυνάμεις μου και η μεγάλωσύνη του σύμπαντος με το οποίο ασχολούμαι. Είμαι το αρχέτυπο μιας ιδιοφυία με ειδικές ανάγκες, ή θα έλεγα μια φυσικά αμφισβητίσημη ιδιοφυΐα, για να το πω πιό σωστά. Η φυσική μου κατάσταση είναι προφανώς αμφισβητίσιμη. Το αν είμαι ιδιοφυία είναι αμφίβολο.
Πώς αντιμετωπίζετε τον τρόπο που σας περιγράφουν οι δημοσιογράφοι;


Δεν δίνω πολλή προσοχή στο πώς οι δημοσιογράφοι με περιγράφουν. Ξέρω ότι είναι θέμα δημοσιότητας. Χρειάζονται έναν τύπο Αϊνστάιν. Αλλά το να με συγκρίνουν με τον Αϊνστάιν είναι γελοίο. Δεν καταλαβαίνουν είτε το έργο του Αϊνστάιν, ή το δικό μου.
Τι απαντάτε στο σχόλιο "είναι κρίμα ένα τέτοιο λαμπρό μυαλό να είναι παγιδευμένο μέσα σε ένα άχρηστο σώμα";


Ποτέ δεν έχω ακούσει κανέναν να πει ότι είναι κρίμα που ένα τέτοιο λαμπρό μυαλό είναι παγιδευμένο μέσα σε ένα άχρηστο σώμα. Εάν το άκουγα, θα το αντιμετώπιζα με την περιφρόνηση, που του αξίζει.

Μήπως η φήμη σας ως ιδιοφυία κάνει διαφορά στον τρόπο με τον οποίο σας αντιμετωπίζουν ως άτομο με ειδικές ανάγκες;


Διαπιστώνω γενικά ότι ακόμη και άνθρωποι που δεν έχουν ακούσει για μένα μου φέρονται καλά και με βοηθούν. Δεν είμαι ευαίσθητος, και αν μερικές φορές κάποιος θέλει να με πατρονάρει, απλά θεωρώ ότι είναι λάθος του.

Μήπως όντας ένα άτομο με ειδικές ανάγκες, έχει διαφορά στον τρόπο με τον οποίο σας αντιμετωπίζουν ως έναν εξαιρετικό πρόσωπο;


Δεν έχει καμία διαφορά για το πώς με αντιμετωπίζουν οι συνάδελφοί μου εκτός από πρακτικά θέματα όπως όταν περιμένουν ενώ εγώ γράφω αυτό που θέλω να πω.

Πότε αποκτήσατε ενδιαφέρον για την Φυσική και γιατί;


Πάντα με ενδιέφερε η επιστήμη και το πώς λειτουργουν τα πράγματα. Από την ηλικία των 15 ετών επικεντρώθηκα στην φυσική γιατί ένιωθα ότι ήταν η πιο βασική από τις επιστήμες.
Θα ήταν δύσκολο για κάποιον που είναι άτομο με ειδικές ανάγκες να είναι παρατηρητής αστρονόμος. Αλλά θα ήταν εύκολο να είναι αστροφυσικός, γιατί αυτά είναι όλα στο μυαλό. Δεν απαιτείται φυσική ικανότητα.

Μπορεί η μελέτη της Φυσικής να σας μεταφέρει πέρα από τους φυσικούς περιορισμούς;


Φυσικά, η Φυσική μπορεί να σε μεταφέρει πέρα από τους φυσικούς περιορισμούς, όπως και κάθε άλλη πνευματική δραστηριότητα. Η ανθρώπινη φυλή είναι τόσο μικρή σε σύγκριση με το σύμπαν, που το γεγονός ότι είμαι άτομο με ειδικές ανάγκες δεν έχει πολύ σημασία για το σύμπαν.

Μήπως θα προτιμούσατε να είσαστε οδηγός λεωφορείου ή κάτι άλλο;


Ποτέ δεν ήθελα να γίνω οδηγός λεωφορείου αλλά θα μου άρεσε να είμαι πρωθυπουργός. Ωστόσο, είμαι ευτυχής, που άφησα τη δουλειά στον Τόνι (Μπλαιρ). Προτιμώ την Φυσική από τις χειραψίες και θεωρώ ότι η δουλειά μου μπορεί να διαρκέσει αρκετά περισσότερο από την δική του.

Ποιες συμβουλές θα δύνατε σε ένα άλλο άτομο με ειδικές ανάγκες που θέλει να γίνει φυσικός;


Θα μπορούσα να προτείνω την Θεωρητική Φυσική ως μια καριέρα για ένα άτομο με ειδικές ανάγκες. Φυσικά, θα πρέπει να ενδιαφέρεται για τη Φυσική και να είναι αρκετά καλός σε αυτή.

Τι γίνεται με τα πρακτικά θέματα της ζωής; Βρίσκετε ότι η οργάνωση της προσωπικής φροντίδας σας, περιορίζει τον χρόνο σας για σκέψη;


Η προσωπική μου φροντίδα παίρνει πολλή ώρα. Από την άλλη πλευρά, έχω απαλλαγεί από την διδασκαλία προπτυχιακών και τις επιτροπές. Έτσι μου μένει αρκετός χρόνος για να σκέπτομαι.

Έχουν ο περιβάλλων χώρος εργασίας σας και οι συνάδελφοί σας προσαρμοσθεί  για να σας ενσωματώσουν ως άτομο με ειδικές ανάγκες; Εάν ναι, πώς;


Το πανεπιστημιακό Τμήμα στεγάζεται σε ένα παλιό εκτυπωτικό εργοστάσιο, αλλά έχει τοποθετηθεί μια ράμπα εισόδου και άλλες προσαρμογές για δική μου χρήση. Το τμήμα που σύντομα θα κινηθεί προς ένα νέο κτίριο και μπόρεσα να βεβαιωθώ ότι έχει κατάλληλο σχεδιασμό. Οι συνάδελφοί μου με έχουν βοηθήσει πολύ. Με μεταχειρίζονται σαν οποιοδήποτε άλλο, αλλά με βοηθούν με τις ειδικές μου ανάγκες. Αυτό θέλω.


Τι είδους μουσική σας αρέσει και γιατί; Σας βοηθάει να χαλαρώσετε; Παρακαλώ ονομάστε τους αγαπημένους σας συνθέτες / ταινίες / τραγουδιστές / ερμηνευτές.


Κυρίως ακούω κλασική μουσική: Wagner, Brahms, Mahler, κλπ., αλλά μου αρέσει επίσης η pop. Αυτό που θέλω είναι μουσική με χαρακτήρα.

Η επιστήμη έχει μια πολύ σοβαρή εικόνα αλλά εσείς βοηθήσατε να εκλαϊκευθεί. Πόσο σημαντικό είναι για σας να έχετε άλλα ενδιαφέροντα στη ζωή και ποια είναι τα αγαπημένα σας;


Πραγματικά, απολαμβάνω τη ζωή και ό, τι αυτό συνεπάγεται. Δεν θα υπεισέλθω στις προσωπικές μου σχέσεις, αλλά κύρια, μη επιστημονικά ενδιαφέροντα, είναι η μουσική και η ιστορία και ο γιός μου ο Τιμ έχει με έβαλε στον κόσμο της Formula 1.  Έχουμε πάει σε πολλά Grand Prix μαζί.

UPDATE
Στις 14 Μαρτίου 2018 ο Στήβεν Χόκινγκ έφυγε από την ζωή, αφήνοντας πίσω του μια τεράστια επιστημονική παρακαταθήκη.

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕ ΜΑΣ ΣΤΟ FACEBOOK